28.04.2015

Liebster Blog Award

Zdjęcie znalezione na Google Grafika

Cześć!

Kochani, dziś bez zbędnych wstępów - autorka bloga rude recenzuje nominowała mnie do chyba wszystkim dobrze znanej zabawy - Liebster Blog Award. Jeśli jednak ktoś nie wie, o co chodzi, pokrótce wyjaśniam zasady: bloger nominuje 11 innych blogerów (tych, których strony mają mniejszą liczbę obserwatorów) do odpowiedzenia na 11 pytań, które ten wymyślił. Osoba, która odpowie na pytania, wymyśla swoje 11 pytań i typuje 11 innych blogerów do odpowiedzenia na nie. Nie można typować blogera, który wytypował nas. Jasne? Podejrzewam, że tak. Pozwólcie więc, że przejdę do sedna...

1. Jaka jest twoja ulubiona książka polskiego autora?
Literaturę, która wyszła spod pióra naszych rodzimych autorów, nadal czytam rzadko - zdecydowanie częściej jednak, niż bywało to jeszcze około półtora roku temu. Nie chcę w tym zagadnieniu brać pod uwagę lektur, których znajomość obowiązywała mnie na języku polskim w szkole. Dlatego odpowiem, że taką moją ulubioną pozycją napisaną przez Polaka jest Dom na Wyrębach autorstwa Stefana Dardy. Cenię w tym horrorze przede wszystkim fakt, że mimo że jest bezkrwawy - naprawdę potrafi przerazić. Świetne budowanie napięcia. Rewelacyjne (!) opisy. I w ogóle, to zapraszam Was tutaj, żebyście zrozumieli, dlaczego wybrałam właśnie ten tytuł, a nie inny.

2. Czy czytasz jakieś magazyny książkowe? Jeżeli tak, to jakie i czego głównie w nich szukasz?
Nie czytam, nie mogę znaleźć żadnego, który zainteresowałby mnie na tyle, bym chciała czytać go regularnie. Żeby było śmieszniej, sama nie wiem, czego właściwie oczekuję od takiej gazety poświęconej książkom. Musi mieć po prostu to coś, ale czym to jest - sama jeszcze nie odkryłam.

3. Co najbardziej podoba ci się w czytaniu książek i czy od zawsze lubiłaś czytać?
A bo ja wiem, co mnie do tych książek tak ciągnie? ;) Chyba to, że możemy się dzięki nim oderwać od wszystkiego i odetchnąć. I to, że w zależności od tego, co akurat czytamy, przenosimy się z miejsca na miejsce, z jednych czasów do zupełnie innych. Taka długa podróż właściwie za darmo. No, chyba że ktoś nie korzysta z bibliotek, ale hej - 30-40 złotych, by zwiedzić nawet najbardziej odległe kraje? Czad! Z czasów, które już jestem w stanie pamiętać, kojarzę, że do książek mnie zawsze ciągnęło. O dziwo dowiedziałam się jednak, że jak byłam zupełnie malutka, nie lubiłam, kiedy mama mi czytała, bo wolałam słuchać piosenek na Vivie...

4. Jaka jest twoja ulubiona pora i pozycja do czytania?
Nie jestem osobą, która wydziwia. Zagłębiam się w lekturę standardowo - siedząc przy biurku lub w łóżku. Jeśli pogoda pozwala, biorę tom, mój ulubiony składany stoliczek (nie umiem czytać bez stołu/blatu, na którym bym mogła książkę oprzeć) i idę na dwór. Czasem się zdarzy, że poczytam w kolejce do lekarza. A co do pory - czytam, kiedy najdzie mnie ochota i kiedy mam czas, ale ostatnio ukochałam sobie czytanie zaraz po obudzeniu się. Tak, jestem z tych niepoważnych osób, które potrafią wstać dużo wcześniej niż muszą, żeby tylko dziennie kilka-kilkanaście stron więcej pokonać. Tydzień temu o 6.30 rano siedziałam już z Buszującym w zbożu w ręku, choć zajęcia miałam na 11.30...

5. Wymień trzy książki, które najbardziej zapadły ci w pamięć. Dlaczego akurat te?
Oczywiście, na pierwszym miejscu cała saga o Harrym Potterze, bez której pewnie moje życie wyglądałoby inaczej, prawdopodobnie w ogóle bym nie była tak zakochana w książkach jak jestem. A tak poza tym, najbardziej zapamiętuję pozycje, od których zaczęoa się moje zainteresowanie dorobkiem danego autora lub/i gatunkiem, tematyką. Myślę, że dobrym wyborem będzie tu Morderstwo w Orient Expressie Agathy Christie i Uciekinier Stephena Kinga.

6. Jaka była/byłaby pierwsza książka, którą czytałaś/czytałabyś swojemu dziecku?
Nie mam pojęcia. Nie mam dzieci, poza tym - nie potrafię tak planować z góry. Uważam ponadto, że takie zakładanie, że zrobi się to i to jest nieco głupie. Jestem zwolenniczką dowiadywania się, co lubi konkretne dziecko i znajdywania odpowiednich książeczek pod kątem tej wiedzy. 

7. Książka, którą koniecznie chcesz mieć w swoich zbiorach?
A musi być jedna? Generalnie nie mam czegoś takiego, że absolutnie MUSZĘ mieć to i to w swojej prywatnej biblioteczce, jest mi w sumie obojętne, czy coś kupuję, czy wypożyczam (choć, naturalnie, lubię mieć na własność), jednak ostatnio naszła mnie ochota, by zebrać całą kolekcję dzieł Jane Austen. W twardej oprawie, dodajmy.

8. Książka idealna na jesienną chandrę?
Hm, nie zastanawiałam się nad tym. Tytuły, w które się zagłębiam, wybieram na podstawie moich aktualnych chęci. Raz na zły humor pomoże mi Christie, innym razem King, a jeszcze kiedy indziej Picoult czy coś z klasyki dziecięcej lub młodzieżowej. Reguły - a tym bardziej jednej, konkretnej książki - na chandrę to ja nie mam.

9. Co najbardziej lubisz i czego nie znosisz w prowadzeniu bloga?
Lubię to, że muszę się wysilać. Że to nie jest taka prosta sprawa, napisać coś o książce. Także patrzenie na to, jak z dnia na dzień ta strona się rozwija i świadomość, że to wszystko moja zasługa, sprawia mi przyjemność. A czego nie lubię? No cóż, powiem szczerze - przykro mi się czasem robi, kiedy poświęcę czas na wpis, a on pozostanie bez reakcji czytelników. 

10. Okładka książki, która urzekła cię od pierwszego wejrzenia?
Mam trzy takie, wszystkie pokazywałam w stosownym czasie na blogu: 
   
Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że jestem maniaczką twardych opraw - wydają mi się one takie eleganckie, poza tym są praktyczniejsze, bo ciężko je zniszczyć, o ile się w ogóle da - mnie się to jeszcze nie udało. Ale takie Idealne życie, mimo że okładkę ma miękką, to też coś w sobie ma. 

A teraz pora na moje 11 pytań...:

1. Wymień trzech autorów, których książki uwielbiasz. Co w ich pisaniu jest takiego zachwycającego?
2. A teraz w drugą stronę - trzej autorzy, na myśl o których niemal dostajesz dreszczy z obrzydzenia. Czym Cię do siebie tak zrazili?
3. Czy są książki, które w jakiś sposób zmieniły coś w Twoim życiu? Jeśli tak, podaj tytuły i napisz, na co miały wpływ (uwaga: nie liczy się odpowiedź: "dzięki książkom znalazłem pasję"!).
4. Jak próbowałbyś udowodnić człowiekowi, który stroni od czytania, że ta forma spędzania wolnego czasu jest naprawdę wartościowa i po prostu fajna?
5. Ile razy w miesiącu odwiedzasz bibliotekę lub w inny sposób uzupełniasz zapasy książek do czytania?
6. Czy miałeś okazję zobaczyć na żywo swojego ulubionego pisarza, np. na spotkaniu autorskim?
7. Czy oglądasz ekranizacje swoich ulubionych powieści?
8. Jak zaczęła się Twoja przygoda z ulubionym gatunkiem książek?
9. Książek o jakiej tematyce nie czytasz? (nie, nie liczą się podręczniki szkolne czy materiały potrzebne na studia)
10. Czy jest jakaś książka, na której ekranizację czekasz?
11. Gdybyś mógł wskrzesić jednego pisarza, kto by to był?

Tradycyjnie już, pozwalam sobie na lekkie złamanie zasad - nie typuję jedenastu osób. Powiem za to: hej, kto chce, niech czuje się nominowany i pisze post z odpowiedzią na moje pytania, a potem daje mi znać, że to uczynił! :)

2 komentarze:

  1. W końcu znalazłam kogoś kto tak jak ja kocha czytać zaraz po przebudzeniu! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taaak, takich ludzi jest mało. Jak o 8 rano siedzę i czytam, to się pytają, czy już kompletnie zwariowałam :D

      Usuń

Drogi Czytelniku!

Jestem wdzięczna za każdy komentarz - nawet krytykę, ważne, by była ona konstruktywna (nie podoba mi się + powód poważniejszy niż 'bo nie'). Chcesz, bym odwiedziła Twoją stronę? Wysil się i napisz sensowny komentarz.