05.09.2013

Jane Austen "Duma i uprzedzenie"

Zdjęcie znalezione na Google Grafika

Autor: Jane Austen
Tytuł: Duma i uprzedzenie
Tytuł oryginału: Pride and Prejudice
Wydawnictwo: Bellona
Tłumaczenie: Magdalena Gawlik-Małkowska
Cena: brak informacji
Liczba stron: 360

Miłość, ach, ta miłość...

O szczęśliwej miłości i w miarę dostatnim życiu marzy każdy z nas. W dawnych czasach jednak wizja żywota prowadzonego na przyzwoitym poziomie znacznie odbiegała od dzisiejszej. Przekonać się o tym możemy sięgając po Dumę i uprzedzenie autorstwa Jane Austen...

Po Dumę i uprzedzenie sięgnęłam z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że klasyfikuje się ten tytuł do romansu, a więc gatunku, z którym nie miałam zbyt wiele do czynienia - postanowiłam więc, że czas wcielić w życie operację poszerzam horyzonty. Drugą zachęcającą mnie kwestią był fakt, że dzieło to uważa się za klasykę swojego gatunku, perłę literatury - a klasyka jest zawsze czymś, co wypada znać. Jakie są moje wrażenia?

Przyznam szczerze, że jestem zdumiona. Do tej pory byłam przekonana, że historyjki miłosne to zdecydowanie nie moja broszka. Okazało się jednak, że opisywana dziś przeze mnie pozycja wyjątkowo przypadła mi do gustu.

Historia przedstawiona przez Austen jest wręcz przepełniona humorem i ironią. Ułatwia to - i umila - wgłębianie się w lekturę.

Książka ta obfita jest w doskonałe portrety ówczesnych kobiet. Ujawnia ich denerwujące i bezmyślne - w mojej opinii - działanie, jednak ze względu na wspomniany wcześniej humor i ironię czyta się o tym z niekłamaną przyjemnością.

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że całość pozbawiona jest zbędnej ckliwości - a może to ja jestem nieczuła i jej nie zauważyłam? Nieważne - jakby nie było, ja jestem usatysfakcjonowana. Nie lubię romansów-wyciskaczy łez.

Nie potrafię powiedzieć, co, ale styl pisania autorki, prócz wcześniej wymienionych cech, ma w sobie coś, że całość czyta się bardzo szybko. Człowiek po prostu nie ma zbytniej ochoty choć na chwilę się oderwać, ciekaw, co stanie się z bohaterami.

Jednym słowem...
Pięć gwiazdek. Mimo prób, usilnego zastanawiania się, nie jestem w stanie dopatrzeć się ani jednej wady przedmiotu dzisiejszego wpisu. Nieczęsto mi się to zdarza, naprawdę.

8 komentarzy:

  1. Obawiam się trochę tej książki, ale w końcu ją przeczytam. Bardzo entuzjastyczna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co konkretnie wzbudza Twoje obawy? ;)

      Usuń
    2. Moje obawy - że się wtrącę - wzbudzał Darcy, przedmiot westchnień znajomych czytelniczek. ;) No i się spełniły, Darcy dołączył do grona niesympatycznych mężczyzn, którzy z nieznanych mi przyczyn zdobywają wielbicielki (zarówno te w świecie fikcyjnym, jak i rzeczywistym).

      Usuń
  2. Uwielbiam tę powieść! I uważam ją za jedną z takich, które każda kobieta powinna znać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak pisałam - to jest klasyka, a klasykę w ogóle znać wypada ;)

      Usuń
  3. Istotnie, trudno jest znaleźć taką pozycję literacką, która zasługiwałaby na maksymalną notę. Lecz w przypadku książek Jane Austen, ocena w pełni zasłużona. Ja sięgam po nie wielokrotnie, szczególnie w te wieczory schyłku lata, które sprzyjają introspekcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście mam na półce jeszcze jedną pozycję tej autorki ;)

      Usuń
  4. "Duma i uprzedzenie" to moja ulubiona książka Austen i ulubiona w ogóle :) 5 gwiazdek jak najbardziej :)
    Pozdrawiam,
    Marlen

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Jestem wdzięczna za każdy komentarz - nawet krytykę, ważne, by była ona konstruktywna (nie podoba mi się + powód poważniejszy niż 'bo nie'). Chcesz, bym odwiedziła Twoją stronę? Wysil się i napisz sensowny komentarz.