09.07.2013

Alice Sebold "Nostalgia anioła"

Zdjęcie znalezione na Google Grafika

Autor: Alice Sebold
Tytuł: Nostalgia anioła
Tytuł oryginału: The lovely bones
Wydawnictwo: Albatros
Tłumaczenie: Hanna Szajowska
Cena: brak informacji
Liczba stron: 367

Bo człowiek po śmierci nie opuszcza bliskich...

Ludzie tracą życie na różne sposoby. W wyniku choroby, starości, nieszczęśliwego wypadku...
Czternastoletnia Susie Salmon miała przed sobą całe życie. Niestety, zostało ono przerwane w chyba najbardziej brutalny sposób, jaki istnieje: przez zabójstwo poprzedzone gwałtem dokonanym przez "miłego" pana z sąsiedztwa. Dziewczynkę poznajemy w chwili, gdy, już po śmierci, trafia do nieba. Stamtąd też opowiada nam całą swoją historię...

Czy nasi bliscy, którzy już odeszli z tego świata, odchodzą na dobre? Czy obserwują nasze poczynania? Czuwają nad nami? 

Czytając Nostalgię anioła przekonujemy się, że jest spora szansa, że, mimo braku namacalnej obecności, nasi bliscy zmarli nadal przy nas są. Tak, jak było w przypadku Susie, która cały czas obserwowała starania rodziny. Starania o to, by dowiedzieć się, co tak naprawdę stało się z ich wnuczką, córką, siostrą. Dziewczynka patrzyła, jak jej młodszy braciszek poznawał znaczenie słów odeszła, nie żyje. Znaczenie słów, których tak małe dziecko nie powinno jeszcze rozumieć. Bo dzieci jak najdłużej powinny żyć beztrosko.

Ale Nostalgia anioła to nie tylko życie rodziny próbującej uporać się ze stratą, obserwowane przez nieżyjącą nastolatkę. To także opowieść całego jej bytu. Istnienia, które dopiero się rozkręcało, którego bohaterka tak naprawdę nie zdążyła jeszcze dobrze poznać...

Co mogę powiedzieć po lekturze? Czytając poprzednie linijki, pewnie myślicie: wow, ale fajnie, ta Daria to musi być zachwycona. Otóż... Nie, nie jestem zachwycona. Jestem wręcz zawiedziona. 

Nie wiem dokładnie, o co chodzi, jednak oczekiwałam po tej powieści czego innego. Może trochę mniej wątków z życia zamordowanej, a więcej dramatycznych obrazów cierpienia rodziny po stracie ukochanej krewnej. Cóż, niestety, taka jestem - lubię czytać o ludzkich tragediach.

Na pewno bezdyskusyjnym plusem tej powieści jest to, że została spisana na podstawie prawdziwych wydarzeń. Wiecie, że Sebold sama w wieku czternastu lat została zgwałcona? To właśnie popchnęło ją do stworzenia książki o takiej tematyce. Niestety, mogła, naprawdę mogła zrobić to dużo lepiej...

I na koniec liczba gwiazdek...
Dwie gwiazdki - pozycja nie będąca kompletną porażką, ale i tak zasługująca na miano bardzo słabej. Szkoda.

9 komentarzy:

  1. Daria a ja jestem zachwycona książką:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, ilu ludzi na świecie, tyle gustów i opinii ;)

      Usuń
  2. Mnie także bardzo podobała się ta książka, lecz czytałam też lepsze książki, które totalnie powaliły mnie na kolana. Ta po prostu była bardzo fajna i dobra, ale nie było tego katharsis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest przykre, bo mogło być...

      Usuń
  3. Oglądałaś film "Nostalgia anioła"? Ja właśnie poprzez niego planuję zapoznać się z tą historią ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, oglądałam, przyjemna rzecz ;)

      Usuń
    2. Koniecznie przeczytaj te książkę, nie zawiedziesz się;-)

      A film też chyba obejrzę. Mam nadzieję, że mnie nie rozczaruje.

      Usuń
  4. Film jest bardzo dobry, believe me.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tu się jednak z Tobą zgodzić nie mogę. Czytałam tę pozycję jakiś czas temu i muszę stwierdzić, że ma w sobie wielki potencjał. Motywem przewodnim jest prawda o konieczności wybaczenia, do której czytelnik dojrzewa równolegle z narratorką. Książka ma w sobie mnóstwo bezpretensjonalnego ciepła, jednocześnie broniąc się przed nadmiarem patosu, w który łatwo wpaść, biorąc na tapetę przeżycia osoby zmarłej. Koncepcja narracji "zza grobu" w tym przypadku granic realizmu nie przekracza.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Jestem wdzięczna za każdy komentarz - nawet krytykę, ważne, by była ona konstruktywna (nie podoba mi się + powód poważniejszy niż 'bo nie'). Chcesz, bym odwiedziła Twoją stronę? Wysil się i napisz sensowny komentarz.